espressocafe.ro

joi, 25 septembrie 2014

Ermetismul in blogging

Pentru cei nefamiliarizati cu acest cuvant, vreau sa specific din capul locului ca ermetism inseamna "Tendință în literatură, mai ales în poezie, de a folosi, uneori cu ostentație, un limbaj obscur, dificil, criptic". In literatura lucrurile sunt simple: cand autorul scrie ermetic, noua nu ne ramane decat sa incercam sa ghicim ce a vrut sa spuna autorul. Nici in blogging nu sta altfel treaba. O perioada am crezut ca trebuie ca omul sa fie foarte destept, sa fie o adevarata capacitate pentru a putea scrie ermetic, pentru a-si baga cititorii in ceata si a-i face sa se intrebe "ce a vrut sa spuna bloggerul?". 

Intr-o zi mi-am spus ca as putea incerca si eu acest ermetism. Voiam sa profit de una dintre duzinele de cuvinte ce imi erau atat de dragi, o duzina deosebita, formata din cuvinte inventate. Au fost alese 12 cuvinte inexistente in limba romana, insa fiecare dintre cuvinte era format din alte doua cuvinte care chiar exista in limba noastra. Imi placeau, le iubeam, dar habar nu aveam ce as fi putut scrie cu ele. Ce credeti ca am facut?

Nimic, va raspund eu. Am scris fara sa stiu de ce scriu asa, fara a putea vedea prea multe cu ochii mintii. Parea un text ok, destul de ermetic, caruia i se puteau da sensuri cate s-ar fi dorit.
Dovada stau comentariile celor ce au citit articolul de atunci, numit Literetice (cuvant inventat de mine din alte doua cuvinte - litere si eretice). In acea zi am descoperit cat este de usor sa scrii ermetic. Va garantez ca este mult mai usor decat sa scrii un text clar, bine documentat, ce poate fi verificat si criticat de orice cititor.

Fiind scris ermetic, nimeni nu poate dovedi ca ai vrut sa spui un anumit lucru, nimeni nu iti poate reprosa ca ai gresit undeva. Nu trebuie sa dai nimanui explicatii. Poti lasa libere interpretarile. Creada fiecare ce poate! Cam asa este cu ermetismul in blogging, ca si in literatura. E mult mai usor de scris si imposibil de interpretat sau judecat. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

RCA-Ieftin

Postări populare